"Rakan Baik"

01 December 2010

Minta Sedikit,Saya nak makan nasi..


''Sesungguhnya tangan yang memberi itu lebih baik dari tangan yang menerima..''


Teringat kisah Seorang pelacur telah memberi anjing yang kelaparan minum susunya,Pelacur itu telah dimasukkan ke syurga..(iera tak ingt kisah selanjutnye..kalau kawan2 tahu kisah tu sila berkongsi yer..)


Tiba - tiba iera teringat cerita sedih masa kat mydin mall,k.terengganu minggu lepas..masa tu,baru je hari pertama pulang ke rmh kami (rmh sendiri,bukan rmh mak ayah).lebih kurang pkul 6 ptg,iera n suami berjalan2 kat mydin mall.masa tu baru je lepas azan magrib..kami ke surau dulu untuk tunaikan solat magrib,selesai solat suami ajak makan dulu..dah penat pilih2 nk makan ape,akhirnya kami pilih nk mkn sizzling..iera duduk kat meja untuk tgu en suami beli air..tiba2 lalu sorg pakcik..die tak tua sgt n tak muda sgt..badan kurus n tak bermaya..die berjalan2 kat tmpat orang makan n yang penting die tak minta sedekah (hulur tangan nk mintak duit) tp die cume ckp pelahan2
"Minta Sedikit,saye nk makan nasiiii.." masa pertama kali tgk pakcik tu lalu lagi,iera dah rase kesian sgt2..hati rase sebak sgt2..die lalu dua tiga kali gak n ulang perkataan tadi "Minta Sedikit,saye nk makan nasiiii.." masa tu hati iera makin sebak n nk hulurkan duit pada pak cik tu tp ape kan daya, suami suruh makan dulu n kata suami,kjp lagi baru bagi..tp iera dah tak leh nk telan skit pun sizzling tu sebab kesian sgt2 tgk pak cik tu..(camne nk telan sizzling tu sedangkan ade hamba Allah yg kelaparan tak dapat makan lagi2 depan mata kita sendiri).Akhirnye,pak cik tu keletihan (mgkin disebabkan lapar) dan berhenti duduk betul2 depan meja iera (iaitu belakang en suami sebab en suami duk berhadapan dengan iera)..rupanye en suami pun kesian kat pak cik tu n tgk isteri die yg dah tak leh nk telan skit pun sizzling tu sedangkan td isteri die beria-ia sgt nk mkn sizzling tu..en suami pun hulurkan rm5 kat pakcik tu..betul2 cepat,pak cik tu terus pakcik ambk n p beli sizzling dgn harga rm5 sama cam ape yg kami makan.(sizzling kat situ semenye hrga rm5).pak cik tu makan sizzling yang tengah panas berasap - asap lagi tu..masa tu air mata iera ni dah tak leh nk tahan lagi,terus keluar mencurah - curah..dalam hati, iera pun berasal dari family yang susah tp rupanya ada lagi org yang lebih susah dari iera..tgk cara pakcik tu makan, mmg die betul2 lapar n kesian lak die takde air..iera tgk air milo yg wady belikan untuk iera tadi,mmg dah takleh nk telan jugak air tu..rupanye en suami duk perhatikan iera dari td..die pun bangun dan bg air milo die kat pakcik tu..bile dah siap makan n minum,pak cik tu bangun dan pergi ke meja kami n ucapkan terima kasih(dalam hati..mane ade peminta sedekah makan betul2 depan kami dan pergi balik ke meja org yang beri sedekah untuk die semata - mata nk ucap terima kasih)..masa tu jugak rase nk bg lagi beberapa ringgit kat pakcik tu untuk die makan malam..tp apakan daya,pak cik tu dah pergi jauh..

kesian pak cik tu,agak2nye hari ni die dah makan ke belum?..

nota : kami bagi pak cik tu RM5 tp hari ni tuhan bg iera RM500..Alhamdulillah..bukan nk cakap pasal ganjaran tp fikir2kan lah kalau la ayah,abang atau family kite yang sedang meminta makan camtu,ape tindakan kite?..sesungguhnye siapa pun org yang minta dari kite sesuap nasi,die adalah saudara kite..bukankah kite saudara seagama? Cucu nabi Adam a.s

10 comments:

wANieYZ said...

2la..sedih lak wani baca..wanie pun jenis yg mudah kesian kt org...klu tgk org 2 betul sush, kita tolong la..jg pandang jer..mana taw skang ari dia, esok lusa hari kita...

iera said...

betul tu waniey,mmg iera nk sgt kongsi kisah ni..pak cik ni betul2 lapar.kesian die..sedangkan kucing pun kite bg makan klu kucing tu lapar,ni kan pulak insan sesama kite..

ijatnuar87 said...

isk...sedih la plak...sma2 la saling tlg menolong antara manusia ni...mmg xleh tgk orang2 susah ni,tp mmg menyampah kalu tgk org wat2 susah...

iera said...

ijat : betul tu ijat..ape salahnye kite menghulurkan bantuan pada org betul2 memerlukan..tp kadang2 org yg betul2 memerlukan tak pernah meminta2 tp org yg tak sedar diri(buat2 susah)yg duk minta sedekah..ape la nk jadi dgn dunia skrg ni..huhuuhu..sedih bile teringat kat pak cik tu..die betul2 lapar..

ijatnuar87 said...

tau xper...dah biasa sgt tgk org cmni,wat2 susah...padahal pas dpt sedekah tu elok jek berlari2 cari port lain,raser cam nak terajang jek buah pinggang dier....

iera said...

ijat : takpe la ijat,mgkin waktu die mintak sedekah dgn kite tu die betul2 lapar..kalau bukan pun,tu antara die dgn Allah..yg penting kite dah tolong seikhlas hati kite..hehehe

ijatnuar87 said...

ahaks...btol tu...kalu dier tipu,dier setelkn la dgn Allah...Allah lebih mengetahui apa yg tak kiter ketahui kan,hehehe

eT said...

org2 yg suka mintak sedekah ni la menyebabkan org yg betul2 susah ni susah nk mintak tolong dari org lain...
akak pon nk nanges bila baca cite iera nih...
moga ada insan yg masih boleh membantu pakcik tu walau kt mana pon dia pegi...

iera said...

ijat ; thats right ijat..apepun kite sebagai hamba Allah hanya mampu membantu seikhlas mgkin..

kak et : betul tu kak et,diorg yang meminta2 tp sebenarnya tak susah ni la yang menyebabkan org yg betul2 susah tak dpt bantuan.iera percaya kalau kak et kat tmpt iera mase tu,msti kak et pun tak leh suap makanan tu kat mulut pun.mmg sedih tgk pak cik tu..die betul2 lapar tp takde sorg pun nk tolong die.

Aziela said...

YA' Allah saye benar2 tersentuh membaca cerita ni...sehingga menitiskan air mata...moralnya:sentiasalah kita bersyukur dgn apa yg kita ada...dan belajarlah bersedekah kerana besar hikmahnye...amin...


Belajar Menjahit Baju Kurung DI SINI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...