"Rakan Baik"

26 August 2010

balik kg..oh..oh balik kg..


Balik kg..oh oh balik kampung....sobb...sobbb...(air mata mengalir)nak balik kg gak..teringin nk berbuka puasa dengan mak ayah n rileks2 kat rmh...tahun ni dah tahun terakhir berpuasa dan beraya sebagai org bujang..huhuhuhuhu...ayah..ayu nak balik kampung..nk ikut ayah g beli air tebu n ambk buah kelapa muda kat rmh mak su..nak minum air nyior muda..nak makan ikan segar...nak buat kuih kat ayah n g terawih dgn ayah kat surau kg tu..sobss...soobbbsss...
Tahun lepas pun tak berkesempatan nk berpuasa kat kmpg cz dah kje kat shah alam..

1) Ingat lagi mase tahun2 sebelum ni,slu je jalan kaki dgn ayah g surau pastu gelak2 bile penat kejar ayah sbb ayah slu je jalan laju2 nk suruh anak2 kejar..

2) Ingt lagi waktu kecik2 dulu bile balik sekolah msti tdo depan tv dgn ayah, ayah mmg cepat kesian...ayah slu g dapur n bawak air bg kitog minum..ayah cakap esok makan sahur banyak n cuba puasa lagi tp bile mak balik siap lagi telinga kami kne leter kat mak..hahahaha..pastu nak ambk hati mak,knelah tolong mak g beli brg nak masak kat kedai untuk mak masak.

3)Ingat lagi,kalau kat kg..org yg tak puasa tak leh mkn sama2 dgn org yg pose..org tak pose kne tgu org yg puasa siap makan dulu baru leh p dapur untuk tukar turn makan lak..hahahaha..padan muka..

4) Ingat lagi,ayh slu tarik pipi iera yg tembam ni sebab waktu berbuka,iera terus makan nasi..ayah ckp bile berbuka,makan kurma dulu dan kuih2 manis..pastu g solat,lepas solat baru makan..tp iera dan mak terus gak makan smpai ayah siap solat..hahhaa..bab makan mmg suka kawan dgn mak..hhehehee..

tp semua tu akan menjadi kenangan je kalau iera tak jaga mak dan ayah iera betul2 dan tak slu balik kg..mek..ayu sayang mek..ayu jugak sayang ayah..
mek jgn sakit2 lagi lepas ni yer..makan ubat yg ayu bg tu dan slu2 jumpe doktor k..nnti,bile ayu dah dapat tukar kat tganu,ayu akan slu bwk mek g hospital dgn kete..tak yah dah mek g hospital sendiri dgn motor...
Ayah pun jgn malas2 makan ubat n g hospital tau.Ayah dah tua,dah tak kuat cam dulu lagi.jangan kje kuat sgt..ayu dah suruh ayh berhenti,bile ayh nk berhenti kje?dari umur ayh 12 tahun lagi ayah kje..dulu alasan ayah sbb nk tolong nenek,bile dah ada kami ayah ckp sbb nk tanggung kami sekolah dan bile kami dah kje skrg alasan ayah sebab kesian kat awak2 ayah,klu ayah takde diorg tak leh ke laut cari rezeki sbb diorg tak berani kemudi kapal kat laut..(ayah mmg cepat kesian kat sape2 jer..)

nota : ayu (iera tp panggilan ayu tu panggilan kat rmh dgn parents dan adik beradik)
mek (panggilan untuk mak)
Ya Allah,bagilah aku kesempatan untuk pulang menjaga kedua ibu bapaku seperti mana mereka
menjagaku,memberi kasih sayang kepadaku dan membimbingku sehingga aku berjaya seperti
sekarang..Ampun ni la dosa2 ibu bapaku,kerana semua dosa dan salahku adalah dari
diriku sendiri bukan kerana salah didikan oleh org tuaku..amin...amin ya rabbal alamin...

2 comments:

eT said...

nk ikut iera balik gak...

iera said...

jom balik kg same2..best...seronok sgt duk kat kampung..kampung iera ade pantai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...