"Rakan Baik"

30 August 2010

Ape la nak jadi?



Sedihnye bile kite baca berita2 pembuangan bayi dinegara kite ni.Ape la nk jadi dgn remaja dan umat islam sekarang ni?Apekah ini adalah tanda besar kiamat?Wallah hu allam..Sedarlah wahai sedaraku..jgn la buat benda bodoh camni lagi..ianye hanya menyusahkan diri je...Siapa yg harus dipersalahkan???

ibu bapa?diri sendiri?pemimpin?guru???..

Siapa pula yang harus dipertanggungjawabkan?

ibu bapa?diri sendiri?pemimpin?guru???..

Semuanye bermula pada diri kite sendiri..tolooongglaahhh...jgn buat camni ni lagi..kesian kat anak2 yg tak bersalah tu...tak takut ke buat ni semua?jgn la berani sgt cube benda yg salah..

tiap2 hari berita mengenai pembuangan bayi...


ape la dosa bayi ni?

Kes 1 : Bayi Dalam Beg Kertas..
Kes 2 : Guru Disiplin Promote ubat Seks..

Sumber Daripada berita METRO...

kenapa la jadi camni???

note : Betul2 emosi..

26 August 2010

balik kg..oh..oh balik kg..


Balik kg..oh oh balik kampung....sobb...sobbb...(air mata mengalir)nak balik kg gak..teringin nk berbuka puasa dengan mak ayah n rileks2 kat rmh...tahun ni dah tahun terakhir berpuasa dan beraya sebagai org bujang..huhuhuhuhu...ayah..ayu nak balik kampung..nk ikut ayah g beli air tebu n ambk buah kelapa muda kat rmh mak su..nak minum air nyior muda..nak makan ikan segar...nak buat kuih kat ayah n g terawih dgn ayah kat surau kg tu..sobss...soobbbsss...
Tahun lepas pun tak berkesempatan nk berpuasa kat kmpg cz dah kje kat shah alam..

1) Ingat lagi mase tahun2 sebelum ni,slu je jalan kaki dgn ayah g surau pastu gelak2 bile penat kejar ayah sbb ayah slu je jalan laju2 nk suruh anak2 kejar..

2) Ingt lagi waktu kecik2 dulu bile balik sekolah msti tdo depan tv dgn ayah, ayah mmg cepat kesian...ayah slu g dapur n bawak air bg kitog minum..ayah cakap esok makan sahur banyak n cuba puasa lagi tp bile mak balik siap lagi telinga kami kne leter kat mak..hahahaha..pastu nak ambk hati mak,knelah tolong mak g beli brg nak masak kat kedai untuk mak masak.

3)Ingat lagi,kalau kat kg..org yg tak puasa tak leh mkn sama2 dgn org yg pose..org tak pose kne tgu org yg puasa siap makan dulu baru leh p dapur untuk tukar turn makan lak..hahahaha..padan muka..

4) Ingat lagi,ayh slu tarik pipi iera yg tembam ni sebab waktu berbuka,iera terus makan nasi..ayah ckp bile berbuka,makan kurma dulu dan kuih2 manis..pastu g solat,lepas solat baru makan..tp iera dan mak terus gak makan smpai ayah siap solat..hahhaa..bab makan mmg suka kawan dgn mak..hhehehee..

tp semua tu akan menjadi kenangan je kalau iera tak jaga mak dan ayah iera betul2 dan tak slu balik kg..mek..ayu sayang mek..ayu jugak sayang ayah..
mek jgn sakit2 lagi lepas ni yer..makan ubat yg ayu bg tu dan slu2 jumpe doktor k..nnti,bile ayu dah dapat tukar kat tganu,ayu akan slu bwk mek g hospital dgn kete..tak yah dah mek g hospital sendiri dgn motor...
Ayah pun jgn malas2 makan ubat n g hospital tau.Ayah dah tua,dah tak kuat cam dulu lagi.jangan kje kuat sgt..ayu dah suruh ayh berhenti,bile ayh nk berhenti kje?dari umur ayh 12 tahun lagi ayah kje..dulu alasan ayah sbb nk tolong nenek,bile dah ada kami ayah ckp sbb nk tanggung kami sekolah dan bile kami dah kje skrg alasan ayah sebab kesian kat awak2 ayah,klu ayah takde diorg tak leh ke laut cari rezeki sbb diorg tak berani kemudi kapal kat laut..(ayah mmg cepat kesian kat sape2 jer..)

nota : ayu (iera tp panggilan ayu tu panggilan kat rmh dgn parents dan adik beradik)
mek (panggilan untuk mak)
Ya Allah,bagilah aku kesempatan untuk pulang menjaga kedua ibu bapaku seperti mana mereka
menjagaku,memberi kasih sayang kepadaku dan membimbingku sehingga aku berjaya seperti
sekarang..Ampun ni la dosa2 ibu bapaku,kerana semua dosa dan salahku adalah dari
diriku sendiri bukan kerana salah didikan oleh org tuaku..amin...amin ya rabbal alamin...

Menu berbuka puasa

Alhamdulillah dah 16 hari kite berpuasa..badan pun dah semakin sihat dan dah takde rase lapar sangat macam mase minggu pertama berpuasa..ni la antara menu2 iera tiap2 hari..cume sup n tomyam jer..No NASI..moga2 berat badan cepat la turun n tak naik2 lagi..huhuu

ini ketam,i dah makan masa 2 bulan sebelum puasa lagi tau..makan kat kampung..ketam besar masak stim..hahhahahaa..caya la..kenyang smpai ke petang..sedappp..

Ni pertama kali iera masak sup aym ni sendiri tau..berusaha demi nk diet..wakakaa..

ni tomyam sayur yang baru je iera masak semalam..betul2 lapar lepas balik dari mydin..smpai rmh terus je masak..mmg sedap..cz sayur2 pun masih segar dari ladang..hehehehe..

nota : iera baru masak sup je pun..masakan bergulai belum try lagi..sape yg ade resepi2 simple tu bak mai sini,iera nk cube..hehehe..(gediks~~)

24 August 2010

MERDEKA..MERDEKA..




Ni tag dari kak bai....
Tak silap tahun lepas pun kite smbut kemerdekaan dalam bulan RAMADHAN kan?
iera takde gambar bendera sgt..ni je la yg iera cari kat mr.google...
Ape2pun semoga kemerdekaan tahun ni,disambut baik dan dihayati oleh semua rakyat malaysia..

NOTA : Dah 53 tahun negara kite merdeka?Soalnye,bile minda kite nak merdeka?Fikir2kanlah..

23 August 2010

KENAPE JADI CAMNI???


Sekarang ni rase asyik nk marah jer..buat tu tak kena,buat ni tak kenal.aku pun dah tak tahu kenape la aku jadi camni..sikit2 nk ngajuk..skit2 nk marah,skit2 nk nangis..pelik..pelik..pelik..tu bukan diri aku la....knp ni????

kesian en.wady asyik kne marah je..kadanng2 aku merajuk tak tentu pasal.kadang2 sensitif tak habis2..aku ni dah tak betul ke??aduhaiii..tolong la....

kepada en.wady :---<3....Abg,syg mintak maaf sgt2..tak pernah terniat pun nk tinggi suara kat abg..tp skrg ni suara ni slu je nk naik tinggi..tak smpai 3 bulan pun lagi dah nk kawin..tp hangin saye yg naik tgi dari bendera malaysia..huhuhuhuuu..mintak ampun ya pak...ampunn...


nota : dah dekat nak raye ni,saye mintak maaf byk2 kat sape2 yg tersinggung dgn kata2 dan perbuatan saye yer..mintak halalkan ape yg terambil dan termakan..ye la,ajal kite,kite tak thu kan bile.tahun ni je 2 org mak sedara meninggal..sedih sgt2..cume jadikan ikhtibar dan pedoman hidup supaya jgn lalai..

22 August 2010

Dua negara berbaik kerana banjir


Alhamdulillah,rupanya disebalik musibah yang tuhan berikan rupanye terselindung hikmat yang amat bernilai.Sesungguhnye Allah maha penyayang lagi maha mengetahui..

Ape yang iera nk bgth kat sini,kite sebagai manusia mestilah sentiasa beringat,setiap dugaan,cabaran dan kesusahan yang tuhan berikan pada kita adalah suatu yang amat berharga daripada kekayaan dan kesenangan yang kite miliki..sesungguhnya semua itu dari Allah s.w.t.Allah sentiasa memberi kite peringatan didunia ni dalam apa sahaja bentuk samada miskin,kaya,rugi,untung dan banyak lagi..waallahuAlam..

Urm..hari iera bace kosmo,india dan pakistan berbaik kerana banjir..India telah memberikan sumbangan kemanusian kepada pakistan sebanyak AS$5 juta (RM15.7 juta) untuk membantu mangsa banjir di republik Islam itu.subhanaAllah..disebalik musibah yang berlaku rupenye terkandung seribu rahmat yang mendatang.kalaulah tak banjir,agak2nye india dan pakistan yang dah lama bermusuhan ni akan berbaik tak?



bace petikan dari akhbar kosmo dibawah :-

RATUSAN penduduk Pakistan melintasi sebuah lori yang terkandas akibat banjir di sebatang sungai di Basera, wilayah Punjab kelmarin.

ISLAMABAD - Dua negara berjiran yang sekian lama bermusuhan akhirnya berbaik semula selepas Pakistan semalam bersetuju menerima dana India sebanyak AS$5 juta (RM15.7 juta) untuk membantu mangsa banjir di republik Islam itu.


Menteri Luar Pakistan, Shah Mahmood Qureshi memberitahu stesen NDTV India, kerajaan menerima sumbangan itu selepas beberapa hari membuat penilaian dan atas faktor kemanusiaan bagi membantu segera 20 juta mangsa banjir.


Keputusan itu disambut baik Kementerian Luar India yang dipetik agensi berita rasmi Press Trust of India kerana India pernah membantu Pakistan ketika gempa bumi terburuk melanda Kashmir pada 2006 yang meragut 70,000 nyawa.


Dalam pada itu, Ketua Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) di Pakistan, Guido Sabatinelli optimis, ancaman taun mungkin tidak ketara namun merayu bantuan antarabangsa diteruskan kerana situasi belum pulih sepenuhnya. - Agensi

20 August 2010

Two Is Better Than One (Featuring Taylor Swift)



@ 2 hari ni aku rase cam serba salah n kepala terawan2 jer...skrg ni aku betul2 perlukan support seseorg tapi aku tak tahu camne nk luahkan ape yg terbuku kat kepala aku ni..sekarang,aku lebih suka layan lagu dari bersembang..(yeke???)ape2 je la..

I remember what you wore on the first day
You came into my life and I thought, hey
You know this could be something

'Cause everything you do and words you say
You know that it all takes my breath away
And now I'm left with nothing

So maybe it's true that I can't live without you
And maybe two is better than one
But there's so much time to figure out the best of my life
And you thought that it got me coming undone
And I'm thinking two is better than one

I remember every look upon your face
The way you roll your eyes, the way you taste
You make it hard for breathing

'Cause when I close my eyes and drift away
I think of you and everything's okay
I'm finally now believing

That maybe it's true that I can't live without you
And maybe two is better than one
But there's so much time to figure out the best of my life
And you thought that it got me coming undone
And I'm thinking two is better than one

I remember what you wore on the first day
You came into my life and I thought, hey

Maybe it's true that I can't live without you
And maybe two is better than one
There's so much time to figure out the best of my life
And you thought that it got me coming undone

And I'm thinking, ooh, I can't live without you
'Cause baby, two is better than one
There's so much time to figure out the best of my life
But I figured out with all that's said and done
Two is better than one, two is better than one

note : ni antara lagu yang aku suka layannn..

18 August 2010

Lirik Lagu Kangen Band – Pujaan Hati


hei pujaan hati apa kabarmu
ku harap kau baik-baik saja
pujaan hati andai kau tahu
ku sangat mencintai dirimu

hei pujaan hati setiap malam
aku berdoa kepada sang Tuhan
berharap cintaku jadi kenyataan
agar ku tenang meniti kehidupan

* hei pujaan hati, pujaan hati
pujaan hati, pujaan hati

reff:
mengapa kau tak membalas cintaku
mengapa engkau abaikan rasaku
ataukah mungkin hatimu membeku
hingga kau tak pernah pedulikan aku

cobalah mengerti keadaanku
dan cobalah pahami keinginanku
ku ingin engkau menjadi milikku
lengkapi jalan cerita hidupku

hei pujaan hati, pujaan hati

hei pujaan hati setiap malam
aku berdoa kepada sang Tuhan
berharap cintaku jadi kenyataan
agar ku tenang meniti kehidupan

repeat *, reff

12 August 2010

sketsa sekolah mengandung

hahaha...tajuk pun cam dah kelakar jer..silap baca lain maksudnye....


saye baru je bukak email n baca email ni..cam kelakar je tp maksudnye cam penuh mendalam jerk..fikir la sendiri..ape2pun setiap yg dilakukan mesti ade pro n contra nye..
semoga usaha kerajaan kite berjaya dan mencapai target dan tujuannye..

Tazkirah Ramadhan

Sukacita dimaklumkan PSMB dengan kerjasama Kelab PROKOM menganjurkan program Tazkirah dan butir-butir lanjut adalah seperti berikut:


Tarikh : 12 Ogos 2010 (Khamis)
Masa : 8.30 pagi
Tempat : Bilik Mesyuarat Utama, PSMB, Tingkat 5


Sehubungan dengan itu, Prof./Dato'/Datin/Tuan/Puan adalah dijemput untuk menghadiri program tersebut .
Semoga kita semua mendapat manfaat dan kebaikan daripada program ini nanti.

urm..so,ni la citer kite pade hari ni..
Bile dah dapat sesuatu ilmu tu,kenalah dikongsikan bersama kan?
so,hari ni tazkirah berkaitan keistimewaan bulan ramadhan..sama2 la kite hayati dah fahami bersama yer..selamat berpuasa..

Mukadimah la skit..

Satu ketika berlaku satu peperangan lalu dikumpulkan kaum muslimin untuk berperang melawan kafir, lalu datang sekumpulan wanita meminta izin dengan Rasulullah SAW katanya" Ya Rasulullah, tidak adil kaum lelaki, kamu panggil untuk berperang dan jika mereka mati, mereka menjadi syahid, mereka terus dimasukkan ke Surga, Ini tidak adil, Ya Rasululah, kami juga mahu pergi berperang dan mahu syahid juga."

Rasulullah SAW tersenyum dan bersabda, " Wahai kaum ibu, ketahui oleh mu bahawa menjaga anak dirumah dan urusan rumah tangga juga di Fi Sabililah , dan pahalanya sama besar dengan suami mu yang pergi berjuang disisi Allah - Pahalanya sama dengan para Syuhada."

Amal Ibadah di Bulan Ramadhan

Dalam khutbah terakhir bulan Sya'ban untuk persediaan menghadapi bulan Ramadhan, Rasulullah saw telah memberi nasihat kepada ummat Islam supaya menyempurnakan amal ibadah sepanjang bulan ramadhan, antaranya ialah:

1. Solat sunat Tarawih
2. Solat-solat sunat yang lain
3. Bantu membantu sesama umat islam seperti bersedekah dan seumpamanya
4. Memberikan hidangan berbuka puasa
5. Banyakkan membaca tahlil
6. Banyakkan beristighfar dan bertaubat, memohon keampunan kepada Allah swt
7. Banyakkan berdoa memohon syurga dan perlindungan dari azab neraka
8. banyakkan bersabar, kerana bulan Ramadhan adalah bulan kesabaran.
9. Tinggalkan dan jauhi dari segala perbuatan maksiat dan kemungkaran, kerana ia boleh menghapuskan ganjaran pahala ibadah kita.

11 August 2010

Baby Lyrics


[Justin Bieber]
Oh woooah, oh woooooah, oh wooooah, oh.
You know you love me, I know you care,
just shout whenever and I’ll be there.
You are my love, you are my heart
and we will never ever ever be apart.
Are we an item? girl quit playing,
we’re just friends, what are you saying.
Said there’s another, look right in my eyes,
my first love broke my heart for the first time.
And I was like…

[Chorus]
Baby, baby, baby oooooh,
like baby, baby, baby noooooooo,
like baby, baby, baby, ooooh.
Thought you’d always be mine, mine (repeat)

[Justin Beiber]
Oh, for you I would have done whatever,
and I just can’t believe we aint together
and I wanna play it cool the thought of losing you
I buy you anything, I buy you any ring,
and now please say baby fix me and you shake me til’ you wake me from this bad dream.
I’m going down down down down
and I just can’t believe my first love won’t be around.
And I’m like…

[Chorus]

[Ludacris]
Luda, When I was 13 I had my first love,
there was nobody that compared to my baby
and nobody came between us, no-one could ever come above
She had me going crazy, oh I was star-struck,
she woke me up daily, don’t need no Starbucks.

She made my heart pound, I skip a beat when I see her in the street and
at school on the playground but I really wanna see her on the weekend.
She knows she got me dazing cause she was so amazing
and now my heart is breaking but I just keep on saying….

[Chorus]

Now I’m gone,
Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah,
yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah,
yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah,
now I’m all gone.
Gone, gone, gone, gone, I’m gone.

note : tibe2 rase nk nyanyi lagu ni..huhuhu..dah la hari first pose..

04 August 2010

Adam yang cumei..


selepas berkurun simpan gambar adam kat henset ni.hari ni baru jumpe kabel sony ericson.
Ni la adam kekasih si maya..hahaha..oppppsss..lupe la..ini adam si kekasih hati kak masita n abg bob...comelnye adam ni..bile kak masita nk bawak dtg ofis agknye?huhuu..dah besar nnti jgn nakal2 yer..nti ibu adam cubit lagi..

nota : pernah naik MAS dgn ibu adam masa tu adam dalam kandungan lagi.Ibu adam cakap,nnti kalau adam ckp nk naik kapal terbang..ibu adam akan cakap.."dulu adam dah pernah naik kapal terbang masa adam dalam kandungan ibu"..hahaha...so sweet...

Dania dah Besar

Dah 2 hari tumpang rmh kak et sementara tunggu kakak datang jemput balik kerja.So,pergi la ambk dania kat rmh pengasuh dengan kak et..dah lame tak jumpe dania..dah besar rupenye dania ni yer..

gambar ni mintak dari kak et masa dania masih kecik..memang ni kire gambar yg aku suka tgk cz gedik je tgk dania gelak tu.hihihiikk..terhibur bile tgk gambar ni.
.
.
.

Ha..tgk..sekarang dania dah besar..dah jadi anak dara pun..semalam bukan main lagi dania p duk tepi n senyum..sekejap2 mata die duk tgk handbag aku tu..pastu die tarik skit2..n pastu terus die dapat n galas beg tu..haaaahaha..seronok tgk dania tersenyum lebar lps galas beg buruk aku tu..hahahaa...dania oh dania..mmg terhibur main2 dgn budak2..
.
.
.

Ni lak..bile aku mintak beg tu dari dania,hahaha..dania tgh bersiap sedia nak lari..tak nak bg beg tu..hahaha..comel betul muka dania bile die cam terkejut n bersedia nk larikan diri..hahahaha..


nota : gambar kabur sbb asyik tergelak je tgk gelagat dania.thnks kak et,sungguh terhibur dgn dania..nnti iera tumpang rmh kak et lagi yer..hehee

03 August 2010

GREENTECHNO


Ni la kumpulan aku sepanjang kat kursus induksi..tiba2...rindu kat diorg ni.kak zai,kak su,kak suriani,kak nana.kak ina,si comel aini,kak mila,zul,kamar,zahid,tok ketua,rain,lan,wan,jasni.urm..ni la gambar2 yang sempat dirakamkan..kak zai,nnti kite upload gambar bunga kite k..hihihihi..


nota : harap kite dapat jumpe kat BTN nnti lak k

02 August 2010

Induksi @kg.Gajah sesi 135/2010

Wawasan 2020

Bendera berkibar di angkasa
Lambang negara jaya
Rakyat sepakat sehati sejiwa
Dengan berbakti dengan megah

Hadapi cabaran masa muka
Penuh tenaga murni
Bakti dicurah sehara-sehala
Dengan wawasan yang suci

Wawasan meningkat kemajuan
Tiada lagi kepincangan
Kemewahan rasa-dirasai
Bersama kita nikmati

Wawasan 2020
Satu pandangan jauh
Bukan impian malah kenyataan
Bersama kita jayakan
ni la lagu yg tiap2 pagi peserta induksi nyanyikan depan tiang bendera tu..

hahahaaa..macam2 kenangan kat sane yg tak dapat nk lupakan.
memang penat sgt2 tp kami enjoy n hepi together..thnks kawan2 espeacially to kak mira,kak azue,kak yana dan sura..you all the best..tiap2 malam tdo lewat tp aku tak lak pening n migrain cume esoknye ngantuk sesangat kat dalam kelas.kak mira gak yang best cz tiap2 hari leh tdo dlm kelas cz tmptnye mmg sesangat strategik..you all dh dpt agak la kan tmpt strategik tu katne bile dgr ceramah.siap ade yg buat ucapan didahulukan dengan..yg berusaha cik penghuluwati yang selalu tdo di belakang sane..hahahhaa..(*penghuluwati tu kak mira la..lalaa)..macam2 cerita kami disana tp cam dah tak tahu nk mule.
Hari pertama nk lapor diri kt pusat latihan kg.gajah kami dah excident..kesian gotthy kak mira cedera parah dek mencium bontot iswara hijau yang buruk(ni seme gara2 lori yg tak bertimbang rase tu la)..tp ape2pun kami tak gelabah.kami tetap cool..n bncg baik2 dgn tuan punye iswara tu..si sura lak dgn selamber ckp kat pak cik iswara tu.."ala pakcik..sikit je ni..insuran pun tak lepas."ni la ayat yg aku tak bleh blah..mmg slamber gile la si sura ni.hahahahaa..Disebabkan taknak dicop mmg tak serik,kami berhenti la kat RnR suruh pak cik tu jauh dulu..hahahaa...tabik spring la kat kak mira cz leh cool dlm keadaan2 mental camni..
Dah smpai kat induksi,kami duk 1 bilik 5 org.disebabkan kami dah janji nk jadi dak tak n dak mok..so,kami makan la banyak2 n kunuunnnnye aku ni nk la diet skit..dah nk kawin katekan..tup..tup..berat aku naik lagi 2kg..sah..aku la juara dak tak n dak mokk..mmg aib la derrr..So,aku tekad..mulai2 hari ni aku nk diet smpai aku kurus kering...hahahahaa...sabar derrrr...aku akn cuba buktikan..pose dah dekat..Apa2 hal pun korang mmg best...dah, layan gambar je k....Layannnnzzzzzzzzzzz..
.
ni la gotthy kak mira after mencium si iswara hijau tu..


Hari first budak2 tadika nk masuk dewan dengar taklimat..

Bukak pose dgn K..ep..See..(KFC)

Gotong royong beli hadiah sukaneka kat tesco kampar


Akhirnye ade jugak gambar aku..hikhikhik..ni kat lumut

nota : kami hafal lagu wawasan 2020 ni dlm avanza ayah kak zue tau dari manjung ke kg.gajah.hahaha..tp mmg hepi..sepanjang jalan menyanyi...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...