"Rakan Baik"

02 October 2009

"Selamat Hari Raya Aidilfitri"

Hurmm..hari ni baru ade mood nak update blog nie..hehehe..berikutan dgn tajuk yg den tulis kat atas tu mesti la semua org dah bleh agak kan?camni yang sebenarnya yang iera nk kongsikan hari ni mengenai budaya bermaafan dihari raya..sebut je pasal raye mesti seme org akn simpan kat fikiran masing2 nk kne bermaafan dgn erti perkataan yang lbh mudah difahami..mintak maaf n ditambah lak kat blkg ayt tu 0-0.urm..tp ape yg den peliknye dgn org kite ni sebenarnye diorg ni faham ke tak maksud bermaafan???ye la lps mintak maaf tak smpai 10 minit dah ngumpat2 lagi,pastu siap bergosip n salah menyalahkan kat belakang org tu.urm..takpe la..tu korang punye hal..ni iera nk mulekan citer iera mase raye plak..jeng..jeng..jeng..bermulalah kisah seorang gadis yng baru je melangkahkan kaki ke alam sedikit dewasa dan dah bekerja..Tahun ni merupakan tahun pertama si gadis ni beraya dgn status dah bekerja..kalau sebelum ni semua persiapan mak yang buat tp tahun ni lain skit..semua mak bagi tugas tu kat si gadis..bajet punye bajet,macam-macam dah beli,baju raya family semua dah beli tp baju raya sendiri tak siap2 jugak..takpe la nak buat camne kan..takde hal punye(*dlm hati sedih gak skit*)..raya tahun ni jadual raya mak je dah penuh smpai seminggu..nak tak nak kne la ikut jugak..semua rmh sedara kitorg pergi tp mujur la hanya kat sekitar kelantan,terengganu dan pahang je.kalau silap2 hari bulan mak nk g rmh mak sedara gue kat kedah tu mmg penat ler..meter kete gue pun meningkat jugak la dari 6000 kpda 9000.
Nak dijadikan cerita plak tu rupanye baru la den sedar yang sebenarnye mak2 sedara den semuanye dah tua dan yang nyata sekali umur den jugak dah meningkat..huhuhu...tu yang tak sedap..nk thu sebab apa den ckp cmtu??sebabnye kebanyakkan semua rmh mak sedara den yg den pergi diorg semua sakit-sakit..ade yang kne strok la..ape la..urm..sadih jugak kan.dah jalan situ,jalan sini bukan setakat minyak n tol yang kne top up,duit raya pun skali ler..anak sepupu je dah ramai.mujur ank sedara baru sorang.urm..bajet pun makin menipis dan menipis la..yang sakit skit ler kan rupanye baru la den sedar yang den lupe bajet untuk duit raya kat mak2 sedara.huh,habis kering duit bajet gue.nak tak nak terpaksa la den diamkan diri n lap air mata dari jauh(tak nak mak ayah nampak).terpaksa la mintak tolong dgn pkwe den..mujur ler die baik sgt..huhuhu..die la sorang2nye yang bagi duit raya kat den tahun ni..huhu..cayang abg..cuti pun dah habis..nak tak nak kena gak bertolak ke shah alam.masa dah nak bertolak tu,den salam-salam la dulu dgn family kan..tiba-tiba masa den salam dgn ayah,terasa ade sesuatu yang ayah letak kat tangan den.rupanya ayah letakkan duit rm100.ayah ckp perlahan je suruh den isi minyak n bayar tol..ayah ckp yang lebih buat mkn masa perjalanan balik nnti..masa tu gak berguguran mutiara putih kat mata den ni.ayah tak bg duit tu depan mak cz ayah tahu den mmg tak nak bgth mak pasal mslh den ni.ayah mmg memahami..sayang ayah sgt2 dunia dan akhirat..pastu den balik la ke shah alam dgn perasaan yang sebak n berazam akan kerja sungguh2 n hadiahkan sesuatu yang lebih berharga untuk mak ayah den lepas ni...haaa...dah habis..ni la citer den kali ni..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...